Jak vybrat olej

Základní informace o olejích

Hodnocení podle viskozity

Hodnocení olejů dle viskozity je poměrně jednoduché (na rozdíl od hodnocení výkonového) a slouží k němu jen stupnice SAE Rozlišuje se zde 12 viskozitních tříd, šest „zimních“ a šest „letních“.

V současné době se prakticky výhradně používají tzv. oleje celoroční, které zaručují správnou tekutost (viskozitu) jak za provozu, tak při startu motoru v mrazu.

Dříve se používaly sezónní neboli jednostupňové oleje, určené pro provoz jen v jednom ročním období.

Příkladem viskozitního označení běžného celoročního oleje je olej 15W40; levé číslo určuje tekutost při studeném motoru v zimě, pravé číslo udává tekutost oleje při provozní teplotě, což je důležité zejména v letních vedrech, kdy provozní teplota může být překročena; vyšší číslo nás pak informuje, že olej má větší viskozitní rezervu - jedeme-li např. do subtropického podnebí.

Příkladem viskozitního označení sezónního neboli jednostupňového oleje je SAE40. Ten je použitelný v létě, kdy má za provozu stejnou tekutost jako SAE 15W40. Za mrazu by však byl příliš hustý, takže by - v lepším případě - velmi brzdil startování, v horším případě by neprotekl mazacími kanálky.

Hodnocení podle výkonnosti

U "výkonového hodnocení motorového oleje" existuje řada označení takto hodnocených olejů; tento systém označování je nestejnorodý, už z toho důvodu, že různé národní instituce různých států si vymyslely vlastní označování. Hlavní používané normy jsou:

API (jakostní norma - American Petroleum Institute)

SA ... SM - zážehové motory, druhé písmeno vzestupně označuje jakost
CA ... CK-4 - vznětové motory, druhé písmeno vzestupně označuje jakost

ACEA (značení olejů evropské výkonové klasifikace)

A1 ... A5 - zážehové motory
B1 ... B5 - vznětové motory osobních a dodávkových automobilů
C1... C4 - zážehové a vznětové motory se systémy úpravy výfukových plynů /DPF, SCR,TWC a pod. /
E1 ... E5 - vznětové motory těžkých nákladních automobilů

MIL (americká armáda)

Firemní normy - MB, DAF, VW, Volvo, BMW, Man a další

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení