Hodnocení podle viskozity
Hodnocení olejů dle viskozity je poměrně jednoduché (na rozdíl od hodnocení výkonového) a slouží k němu jen stupnice SAE Rozlišuje se zde 12 viskozitních tříd, šest „zimních“ a šest „letních“.
V současné době se prakticky výhradně používají tzv. oleje celoroční, které zaručují správnou tekutost (viskozitu) jak za provozu, tak při startu motoru v mrazu.
Dříve se používaly sezónní neboli jednostupňové oleje, určené pro provoz jen v jednom ročním období.
Příkladem viskozitního označení běžného celoročního oleje je olej 15W40; levé číslo určuje tekutost při studeném motoru v zimě, pravé číslo udává tekutost oleje při provozní teplotě, což je důležité zejména v letních vedrech, kdy provozní teplota může být překročena; vyšší číslo nás pak informuje, že olej má větší viskozitní rezervu - jedeme-li např. do subtropického podnebí.
Příkladem viskozitního označení sezónního neboli jednostupňového oleje je SAE40. Ten je použitelný v létě, kdy má za provozu stejnou tekutost jako SAE 15W40. Za mrazu by však byl příliš hustý, takže by - v lepším případě - velmi brzdil startování, v horším případě by neprotekl mazacími kanálky.
Hodnocení podle výkonnosti
U "výkonového hodnocení motorového oleje" existuje řada označení takto hodnocených olejů; tento systém označování je nestejnorodý, už z toho důvodu, že různé národní instituce různých států si vymyslely vlastní označování. Hlavní používané normy jsou:
API (jakostní norma - American Petroleum Institute)
- SA ... SM - zážehové motory, druhé písmeno vzestupně označuje jakost
- CA ... CK-4 - vznětové motory, druhé písmeno vzestupně označuje jakost
ACEA (značení olejů evropské výkonové klasifikace)
- A1 ... A5 - zážehové motory
- B1 ... B5 - vznětové motory osobních a dodávkových automobilů
- C1... C4 - zážehové a vznětové motory se systémy úpravy výfukových plynů /DPF, SCR,TWC a pod. /
- E1 ... E5 - vznětové motory těžkých nákladních automobilů
MIL (americká armáda)
Firemní normy - MB, DAF, VW, Volvo, BMW, Man a další